Content1 | col2

Solstråler fra vår gigantiske stjerne

Publisert: 27.06.2016
Solen sender ut forskjellige stråler. Noen kan vi se og noen er usynlige for oss, som de ultraviolette strålene. Hvis vi får for mye av disse strålene, blir vi solbrente. Det kan være vondt å skade huden. Og lys hud er mer utsatt enn mørk hud.
Det er bra for både barn og voksne å være i aktivitet ute i sola, og dersom vi husker å beskytte oss mot de sterke solstrålene kan vi nyte fine sommerdager. UV-strålene er sterkest om sommeren når sola står høyt på himmelen, spesielt mellom klokken 12 og 15.

Solstrålene er mer intens jo nærmere ekvator vi er. Det betyr at den er sterkere i Sarpsborg enn et sted nord i Norge, mens solen er sterkere i Italia fremfor Norge. Derfor er det ekstra viktig med solbeskyttelse på ferie til sydlige strøk.

Opptil 90 % av hudens aldring er hovedsakelig forårsaket av solens UVA stråler, mens UVB er den største årsaken til solbrenthet og hudkreft. UVB trenger ikke like langt ned i huden som UVA, men inneholder mer energi og påfører derfor mer skade på huden. Visste du at det også finnes UVC stråling fra solen? Men den blir absorbert av atmosfæren før den når oss på jorda.

Når huden blir eksponert av UV-stråler reagerer den ved å produsere melanin, et pigment, som beskytter huden. Pigmentet er det som gjør huden mørkere(brunere). Har du mørkere hud så er du med andre ord mer naturlig beskyttet enn de som har lys hud.

UV-indeks
0-2: Vinter i Norge
3-5: Sør-Norge vår og høst, Nord-Norge fra mai til august
6-7: Sør-Norge i juni og juli, høyfjellet i mai, Spania i begynnelsen av april
8-10: Isbre/høyfjell med snø i juni og juli, og ved Middelhavet om sommeren
11+: Kanariøyene og Alpene om sommeren samt områder nær ekvator
12: Tillatte solarier i Norge

Ved UV-indeks på 0-2 kan du trygt være ute uten solbeskyttelse, men jo høyere UV-indeks jo viktigere er det å følge Kreftforeningens Solvettregler. Og ønsker du å vite dagens UV-indeks kan du sjekke det ut på siden om UV-varsel.

På INSPIRIA science center kan du lage UV-armbånd i sommerens aktivitetslab, dette armbåndet vil forandre farge når det utsettes for UV-stråler og da vet du at du bør beskytte deg fra solen. 

Vitamin D fra solen

En positiv effekt av UV-stråler er at kroppen danner vitamin D. Det er lite sol som skal til for å få dekket dagsbehovet, så på sommerstid er kun noen minutter nok. Men om vinteren er sola for svak i Norge til at kroppen kan lage vitamin D. Da er det viktig å spise fet fisk som laks, ørret og makrell eller ta tran eller vitamin D-tilskudd.

Foto: Shutterstock
Bruk av denne teksten forutsetter følgende disclaimer: "Innhold levert INSPIRIA science center. www.inspiria.no"