Content1 | col2

Norges første elsykkelbane på INSPIRIA

Ny 500 m lang elsykkelbane på INSPIRIA
Publisert: 26.09.2017
Torsdag 28/9 åpnes landets første elsykkelbane på INSPIRIA science center i Sarpsborg. Leder av fylkets samferdselskomité, Olav Moe, og leder av opplæringskomiteen, Elin Tvete, samt samferdselssjef i Østfold fylkeskommune, Jostein Haug, vil sørge for en høytidelig åpning av den hele 500 meter lange elsykkelbanen. Fra kl. 13:30 – 15:00 blir det en enkel markering med snorklipping og selvsagt test den nye løypa med elsykler. 
 Dette er et anlegg Inspiria og hele Østfold kan være stolt av. Det er viktig at vi legger til rette for at elsyklister får god skolering. 

Olav Moe 
leder av samferdselskomiteen i Østfold fylkeskommune

Om elsykkelbanen

I fjor for nøyaktig ett år siden (fredag 29. september 2016), åpenet vi vår store nye utendørs sykkelpark. Med trafikksikkerhetsløype på 360 meter, 110 meter Pumptrack, 100 meter trehjul/løpesykkelløype, pen beplantning og mye utstyr til bruk for våre besøkende. Dette har blitt en ubetinget suksess både som anlegg for skoletilbud til mange klasser som besøker INSPIRIA, arena for vårt sykkel tilbud til familier i helger og ferier samt åpent nærmiljøanlegg når vi er stengt. Tilbakemelding fra de mange brukere, uansett type, har vært særdeles positive.

I tillegg til anlegget som er finansiert av Østfold Fylkeskommune og Bypakke Nedre Glomma fra statens belønningsordning, har vi fått midler fra bypakken via Sarpsborg kommune og Smart City satsningen til å stimulere særskilt til elsykkel bruk. Dette har medført at vi har åpent alle dager fra kl. 12:00 – 15:00 fra april til oktober for at de som vil kan prøve elsykler i ulike varianter, gratis uavhengig om billett er løst til vitensenteret eller ikke.

- Hele 1000 personer har prøvd elsykkel hittil i år, og minst 5000 mennesker har besøkt sykkelparken i år som del av besøk til oss, eller når vi er stengt som nærmiljøanlegg, ifølge administrerende direktør hos INSPIRIA, Geir Endregard. På ettermiddagene i ukedagene og hver eneste helg er det masse liv i aktivitetsparken vår, fortsetter Endregard stolt.

NYHET – egen elsykkelbane

Banen består av ca. 500 meter spesialdesignet løype for å teste elsykler. Med ny avsperring mot parkeringsplass på området og ny dedikert start/stopp område. Pent beplantet, merket og med muligheter for annen sykkelbruk når den ikke beslaglegges av elsykler.

- Vi så raskt at det å la besøkende teste elsykler på sykkelanlegget ikke ble optimalt, sier Endregard. Elsykler blant barna kunne gi farlige situasjoner og for å få frem elsykkel-gliset trenger en å teste med både bakker og litt fart.

Vi lagde derfor tre løyper i nærmiljøet som kunne brukes i tillegg til sykling et merket område på vår parkeringsplass. I mai fikk vi forespørsel fra samferdselsseksjonen i fylket om vi kunne være interessert i å utvide anlegget vårt. Det medførte en rask saksbehandling og vi fant frem tidligere planer for utvidelse. Men nå var fokuset klart. Vi ville ha en egen elsykkelbane! Landskapsarkitekt fra forrige runde ble hanket inn igjen og vi hev oss rundt. Nå 4 måneder senere står anlegget ferdig.

Så vidt vi vet er dette eneste og dermed første i sitt slag i Norge. Spesialbygd for at personer som lurer på om elsykkel er noe for dem, kan teste forskjellige sykler - alt fra bysykkel til terrengsykkel med og uten lastemulighet. Vårt utvalg av elsykler kommer foreløpig fra et utmerket samarbeid lokalt med Saresgruppen (BoxBike), XXL og Evensen sykkelforretning i Sarpsborg. Et samarbeid som gjør at vi låner sykler og sender mulige kjøpere tilbake til de.

Dette er tenkt videreført og om mulig utvidet til flere aktører kommende år. Med den nye elsykkelbanen vil INSPIRIA gå videre med planene om egne spesialkurs for f.eks. eldre, personer som ikke har syklet på lenge og ikke minst i samarbeid med Saresgruppen kurse ansatte på institusjoner som skal drive persontransport med elsykler. Og vi jobber med å etablere spesialløsninger gjennom samarbeidet i Smart City Sarpsborg for å stimulere arbeidstakere på Grålum til å sykle mer i fremtiden.