Kuleramme

Moro med tall - matematikk

Om skoleprogrammet

Her får elevene bruke sin egen kropp til å utforske tall mellom 1 og 100. Vi blir bedre kjent med likhetstegnet og adderer med ensifrede tall. Gjennom spill og leker trener elevene på å veksle posisjoner på tallene. På den måten vil de lettere kunne oppleve matematikk som noe konkret og engasjerende.

Utvikling av tallforståelse er grunnleggende for å lære seg matematikk. I dette skoleprogrammet får elevene bryne seg på ulike relasjoner mellom tall og teste ulike strategier for regneoperasjoner, noe som gir en bedre forståelse av matematiske prinsipper.

Praktisk info

Forberedelser

Dere får størst utbytte av besøket når dere stiller godt forberedt. Vi anbefaler derfor at klassen ser på videoen lenger ned som en del av forberedelsen. For å øke elevenes læringsutbytte kan du også bruke elevoppgaver som en del av for- eller etterarbeidet. INSPIRIAs undervisningstilbud er tilrettelagt for å kunne inngå som en del av opplæringen.

Lærerens rolle 

Som lærer er din tilstedeværelse viktig, selv om en formidler fra INSPIRIA tar ansvar for det faglige. Dette er en anledning for deg til å få litt faglig- eller metodisk påfyll, samtidig som du bistår elevene. Du har også det formelle ansvaret for elevene under besøket, og følger dem hele dagen. 

VIDEO: Slik foregår et skolebesøk på INSPIRIA

Antall elever: Inntil 30 

Varighet: 75 minutter

Målgruppe: 1. - 2. trinn 

Tema: Tallforståelse 

Fagområde: Matematikk

Forberedelse

I denne videoen blir elevene introdusert for matematikk – hva det er og hvorfor det er viktig å kunne.

INSPIRIA-formidler Eirik-Mathias gir dere en oppgave. Følg med og utfør oppdraget. Lykke til!

Elevoppgaver

INSPIRIA ønsker å bistå lærere slik at en kan sikre at elevene får best mulig utbytte av et besøk hos oss eller fra oss. Derfor lager vi forskjellige elevoppgaver som kan brukes som forarbeid og/eller etterarbeid til hvert program.

Tilknytning til læreplanen

Hovedområder og kompetansemål etter 2. trinn i matematikk (LK20)

  • Utforsking og problemløsing
  • Resonering og argumentasjon
  • Representasjoner og kommunikasjon

  • utforske tall, mengder og telling i lek, natur, billedkunst, musikk og barnelitteratur, representere tall på ulike måter og omsette mellom de ulike representasjonene.
  • ordne tall, mengder og former ut fra egenskaper, sammenlikne de og reflektere over om de kan ordnes på flere måter.
  • beskrive posisjonssystemet ved hjelp av ulike representasjoner.
  • lage og følge regler og trinnvise instruksjoner i lek og spill.

(Kilde: udir.no)