2025 11 27 SMART Rekustadskole 1

27.11.2025

INSPIRIA tester nytt undervisningsopplegg om avfallsortering

Torsdag var INSPIRIA science center på plass ved Rekustad skole i Fredrikstad for å teste et helt nytt undervisningsopplegg om avfallsortering og sirkulær økonomi. Opplegget er utviklet i samarbeid med Østfold Avfallsortering (ØAS) som en del av et større prosjekt for å gjøre barn og unge mer bevisste på hvordan vi kan ta bedre vare på ressursene våre.

Bakgrunnen for prosjektet er etableringen av ØAS sitt nye sorteringsanlegg, som etter planen åpner i 2028. Anlegget vil ta i bruk avansert robotteknologi for å sortere gjenvinnbare materialer direkte fra restavfallet. For at teknologien skal fungere optimalt, er det avgjørende at innbyggerne sorterer smartere hjemme, også barna som er fremtidens forbrukere.

Les mer om planene på ØAS sine hjemmesider

– Det er helt avgjørende at barn og unge forstår hvilken rolle de selv spiller i arbeidet med å redusere avfallsmengden og øke gjenvinningen. Jo tidligere de lærer gode vaner, jo større sjanse er det for at de tar dem med seg videre i livet, sier Tine Solberg Johansen, kommunikasjonssjef i ØAS.

SMART avfallssortering

Undervisningsopplegget tar utgangspunkt i konseptet SMART avfallssortering, som består av fem enkle huskeregler. Disse hjelper både dagens og morgendagens husholdninger å sortere mer riktig, og på en måte som gjør robotene i stand til å identifisere og gjenvinne mest mulig materiale.

SMART står for:

  • S – Sorter smart
  • M – Mat i matavfall
  • A – Aldri batterier i restavfallet
  • R – Rens emballasjen
  • T – Tenk før du kaster

At over 60 prosent av dagens restavfall i norske husholdninger er feilsortert, viser hvor stort potensialet er for forbedring og hvorfor prosjekter som dette er viktige.

Quizløype med læring og konkurranse

På Rekustad skole fikk 7. trinn være de første som prøvde den nye SMART-løypa. Opplegget er designet for mellomtrinnet og skal etter planen tas med ut til skoler i hele regionen.

Økten startet med en kort introduksjon til sirkulær økonomi, SMART-reglene og det nye sorteringsanlegget. Deretter gikk elevene gjennom fem poster, én for hver bokstav i SMART. Her løste de oppgaver, drøftet sorteringsvalg og lærte hvilke handlinger som gjør det enklere å gjenvinne mer.

Etter en kort pause samlet INSPIRIA elevene til en avsluttende gjennomgang av svarene, en energifylt stafett og en engasjerende «Fleip eller fakta»-quiz som testet hva de hadde lært.

Klare mål for fremtiden

Målet med samarbeidsprosjektet mellom INSPIRIA og ØAS er tydelig:
Barn og unge i Østfold skal få kunnskapen de trenger for å ta smarte valg hjemme, og på den måten bidra til et mer ressurseffektivt samfunn.

– INSPIRIA er en viktig partner for oss fordi de har lang erfaring med å formidle naturfag og teknologi på en engasjerende måte. Sammen når vi ut til elever på en måte som gjør at budskapet virkelig sitter, sier Johansen.

Administrerende direktør ved INSPIRIA, Geir Endregard, ser også stort potensial i samarbeidet.

– Dette prosjektet kombinerer teknologi, bærekraft og formidling på en måte som virkelig engasjerer. Vi gleder oss til å videreutvikle opplegget sammen med ØAS og til å møte enda flere elever som vil lære hvordan vi kan skape en mer sirkulær fremtid, sier Endregard.

I tillegg til skoleopplegget vil deler av innholdet også bli tilgjengelig i det nye SMART-rommet på INSPIRIA fra tidlig 2026, der både eldre elever og besøkende kan lære mer om hvordan sirkulær økonomi fungerer i praksis.