Elever

Skyggebyen - naturfagNaturfag ikon

Om skoleprogrammet

I dette programmet utforsker elevene lys, skygge og optiske illusjoner, når klassen skal lage en by av skygger. Elevene tegner og utformer bygg, og elevene får leke med materialenes ulike egenskaper når de vekker byen til live med lys.

Elevene jobber sammen og får lov til å være kreative og skapende med ulike materialer. De undersøker fenomenene lys og skygge gjennom undring og samtaler. Programmet er utviklet i samarbeid mellom vitensentrene og naturfagssenteret i prosjektet Skaperskolen

Praktisk info

Forberedelser

Dere får størst utbytte av besøket når dere stiller godt forberedt. Vi anbefaler derfor at klassen ser på videoen lenger ned som en del av forberedelsen. For å øke elevenes læringsutbytte kan du også bruke elevoppgaver som en del av for- eller etterarbeidet. INSPIRIAs undervisningstilbud er tilrettelagt for å kunne inngå som en del av opplæringen.

Lærerens rolle 

Som lærer er din tilstedeværelse viktig, selv om en formidler fra INSPIRIA tar ansvar for det faglige. Dette er en anledning for deg til å få litt faglig- eller metodisk påfyll, samtidig som du bistår elevene. Du har også det formelle ansvaret for elevene under besøket, og følger dem hele dagen. 

VIDEO: Slik foregår et skolebesøk på INSPIRIA

Antall elever: Inntil 30

Varighet: 90 minutter

Målgruppe: 3. - 4. trinn  

Tema: Skaperverksted

Fagområde: Naturfag, kunst og håndverk

Forberedelse

I denne videoen blir elevene introdusert for hva et skaperverksted er og hvorfor det er viktig.

INSPIRIA-formidler Pernilla gir dere en oppgave. Følg med og utfør oppdraget. Lykke til!

Elevoppgaver

Inspiria ønsker å bistå lærere slik at en kan sikre at elevene får best mulig utbytte av et besøk hos oss eller fra oss. Derfor lager vi forskjellige elevoppgaver som kan brukes som forarbeid og/eller etterarbeid til hvert program.

Tilknytning til læreplanen

Kompetansemål etter 4. trinn i naturfag (LK20)

  • Undre seg, stille spørsmål og lage hypoteser og utforske disse for å finne svar
  • Utforske teknologiske systemer som er satt sammen av ulike deler og beskrive hvordan delene fungerer og virker sammen
  • Designe og lage et produkt basert på en kravspesifikasjon

Kompetansemål etter 4. trinn i kunst og håndverk (LK20)

  • Gjennomføre kunst- og designprosesser ved å søke inspirasjon, utforske muligheter, gjøre valg og lage egne produkter
  • Samtale om bruk, funksjon og materialvalg i ulike bygninger og lage skisser med forslag til ny arkitektur
  • Formidle og vise fram eget arbeid gjennom utstilling

(Kilde: udir.no)