3D laser

Laserkutting

Om skoleprogrammet

I dette tverrfaglige programmet får elevene jobbe kreativt, utforskende og skapende med matematikk, samt kunst og programmering. Elevene lager mønstre av geometriske former i programmet CorelDRAW og tar det ut i fysisk format med en laserkutter.

Elevene lærer hvordan laserkuttere virker og hvilke muligheter de gir i kombinasjon med tradisjonell kunst og håndverk.

Praktisk info

Forberedelser

Dere får størst utbytte av besøket når dere stiller godt forberedt. Vi anbefaler derfor at klassen ser på videoen lenger ned som en del av forberedelsen. For å øke elevenes læringsutbytte kan du også bruke elevoppgaver som en del av for- eller etterarbeidet. INSPIRIAs undervisningstilbud er tilrettelagt for å kunne inngå som en del av opplæringen.

Lærerens rolle 

Som lærer er din tilstedeværelse viktig, selv om en formidler fra INSPIRIA tar ansvar for det faglige. Dette er en anledning for deg til å få litt faglig- eller metodisk påfyll, samtidig som du bistår elevene. Du har også det formelle ansvaret for elevene under besøket, og følger dem hele dagen. 

VIDEO: Slik foregår et skolebesøk på INSPIRIA

Antall elever: Inntil 30

Varighet: 90 minutter

Målgruppe: 6. -10. trinn

Tema: Skaperaktivitet, geometri, kunst og programmering

Fagområde: Matematikk, Kunst og håndverk

Forberedelse

I denne videoen blir elevene introdusert for matematikk – hva det er og hvorfor det er viktig.

INSPIRIA-formidler Eirik-Mathias gir dere en oppgave. Følg med og utfør oppdraget. Lykke til!

Elevoppgaver

INSPIRIA ønsker å bistå lærere slik at en kan sikre at elevene får best mulig utbytte av et besøk hos oss eller fra oss. Derfor lager vi forskjellige elevoppgaver som kan brukes som forarbeid og/eller etterarbeid til hvert program.

Tilknytning til læreplanen

Kompetansemål etter 6. trinn matematikk 

  • Beskrive egenskaper ved og minimumsdefinisjoner av to- og tredimensjonale figurer og forklare hvilke egenskaper figurene har felles, og hvilke egenskaper som skiller dem fra hverandre
  • Utforske og beskrive symmetri i mønstre og utføre kongruensavbildninger med og uten koordinatsystem
  • måle radius, diameter og omkrets i sirkler og utforske og argumentere for sammenhengen
  • Utforske mål for areal og volum i praktiske situasjoner og representere dem på ulike måter

Kompetansemål etter 7. trinn i kunst og håndverk

  • Bruke digitale verktøy til å planlegge og presentere prosesser og produkter
  • bygge og eksperimentere med stabile konstruksjoner
  • Designe og lage en utstilling som viser fram prosess og produkt

(Kilde: udir.no)