Mat for kloden

Mat for kropp og klode

Om skoleprogrammet

Du kan spise mat som er god for både kropp og klode! Kom og lær mer om bærekraftig mat på en aktiv, variert og spennende måte. Bærekraftige matvaner, matrester, råvarer og en smak av fremtiden er litt av hva programmet har å by på. Velbekomme😊.

Ved valg av program; meld inn allergier under spesielle behov når dere booker.

Praktisk info

Forberedelser

Dere får størst utbytte av besøket når dere stiller godt forberedt. Vi anbefaler derfor at klassen ser på videoen lenger ned som en del av forberedelsen. For å øke elevenes læringsutbytte kan du også bruke elevoppgaver som en del av for- eller etterarbeidet. INSPIRIAs undervisningstilbud er tilrettelagt for å kunne inngå som en del av opplæringen.

Lærerens rolle 

Som lærer er din tilstedeværelse viktig, selv om en formidler fra INSPIRIA tar ansvar for det faglige. Dette er en anledning for deg til å få litt faglig- eller metodisk påfyll, samtidig som du bistår elevene. Du har også det formelle ansvaret for elevene under besøket, og følger dem hele dagen. 

VIDEO: Slik foregår et skolebesøk på INSPIRIA

Antall elever: Inntil 30 

Varighet: 90 minutter

Målgruppe: 6. trinn

Tema: Helse og skaperaktivitet

Fagområde: Tverrfaglig (naturfag, kroppsøving)

Forberedelse

I denne videoen blir elevene introdusert for kropp og helse – og hvorfor det er viktig.

INSPIRIA-formidler Lise gir dere en utfordring. Følg med og utfør oppdraget sammen med henne. Det er lov å spinne hjulet flere ganger. Lykke til!

Elevoppgaver

INSPIRIA ønsker å bistå lærere slik at en kan sikre at elevene får best mulig utbytte av et besøk hos oss eller fra oss. Derfor lager vi forskjellige elevoppgaver som kan brukes som forarbeid og/eller etterarbeid til hvert program.

Tilknytning til læreplanen

Kompetansemål etter 4. trinn i naturfag

  • samtale om hva fysisk og psykisk helse er, og drøfte hvordan livsstil og trivsel påvirker helse
  • beskrive hvordan muskler og skjelett fungerer, og knytte dette til bevegelse

Kompetansemål etter 4. i kroppsøving 

  • utforske og gjennomføre leikar, idrettsaktivitetar, dansar og andre bevegelsesaktivitetar
  • bruke kroppen til å utforske aktivitetar og utvikle grunnleggjande bevegelsar

(Kilde: udir.no)