Jente med tomater foran øynene

Selvdyrket er veldyrket

Om skoleprogrammet

Gjennom undervisning i INSPIRIAs skolehage får elevene økt forståelse av hvordan mat, helse og natur er tett sammenvevd gjennom matproduksjon. Elevene sår og høster sine egne spiselige vekster. De sår frø som skal få vokse og gro til friske urter og sunne og gode grønnsaker. Her er det rom for å bruke flere sanser og la seg engasjere med kropp og sinn, ikke bare hodet.

Dette programmet går over to besøk. Tidlig vår er elevene med og sår, og vi har fokus på bærekraftig matproduksjon. Ved høstens besøk får elevene være med og høste maten de selv har sådd. Vi lager en nydelig grønnsaksuppe av matvarene de har dyrket selv.

Praktisk info

Forberedelser

Dere får størst utbytte av besøket når dere stiller godt forberedt. Vi anbefaler derfor at klassen ser på videoen lenger ned som en del av forberedelsen. For å øke elevenes læringsutbytte kan du også bruke elevoppgaver som en del av for- eller etterarbeidet. INSPIRIAs undervisningstilbud er tilrettelagt for å kunne inngå som en del av opplæringen.

Lærerens rolle 

Som lærer er din tilstedeværelse viktig, selv om en formidler fra INSPIRIA tar ansvar for det faglige. Dette er en anledning for deg til å få litt faglig- eller metodisk påfyll, samtidig som du bistår elevene. Du har også det formelle ansvaret for elevene under besøket, og følger dem hele dagen. 

VIDEO: Slik foregår et skolebesøk på INSPIRIA

Antall elever: Inntil 30

Varighet: 90 minutter, to ganger

Målgruppe: 4. og 5. trinn

Tema: Bærekraft og helse

Fagområde: Tverrfaglig (naturfag, mat og helse)

Forberedelse

I denne videoen blir elevene introdusert for kropp og helse – og hvorfor det er viktig.

INSPIRIA-formidler Lise gir dere en utfordring. Følg med og utfør oppdraget sammen med henne. Det er lov å spinne hjulet flere ganger. Lykke til!

Elevoppgaver

Inspiria ønsker å bistå lærere slik at en kan sikre at elevene får best mulig utbytte av et besøk hos oss eller fra oss. Derfor lager vi forskjellige elevoppgaver som kan brukes som forarbeid og/eller etterarbeid til hvert program.

Tilknytning til læreplanen

Kompetansemål etter 4. trinn i naturfag

  • Delta i høsting og bruk av naturressurser og drøfte hvordan naturressurser kan brukes på en bærekraftig måte

Kompetansemål etter 4. trinn i mat og helse 

  • Fortelle om hva som kjennetegner sunn og variert mat og hvorfor det er viktig for helsen
  • Utnytte lokale matvarer i matlaging og presentere leddene i produksjonskjeden fra råvare til måltid
  • Lage enkle måltider og bidra til å skape en trivelig ramme rundt måltidene sammen med andre

(Kilde: udir.no)