Oppgave 6 – Ekkogram
I denne oppgaven vil du blir presentert for to ulike ekkogrammer, og du skal prøve å forstå hva de ulike områdene med backscatter representerer.
Ekkoloddet som er montert om bord på skoleskipet som brukes i Frisk Oslofjord gir mye verdifull data. Ekkolodd sender lydsignal ut i vannsøylen og lytter på refleksjonen (backscatter) av signalet fra såkalte targets i vannet, blant annet fisk og andre dyr. Backscatter kan brukes som et estimat for biomasse, altså hvor mye levende materiale det er under båten. Data fra et ekkolodd vises som et ekkogram.
Trenger du hjelp til å forstå hvordan du kan lese ekkogrammene bør du ta en titt på denne nettsiden.
Ekkogram 1

Ekkogram 2

- Se på ekkogram nummer 1. Kan du identifisere områder med høyere og lavere backskatter (biomasse)? Diskuter hva disse områdene kan være.
- Ta en nærmere titt på ekkogram nummer 2. Hvor i ekkogrammet befinner dyreplanktonet seg? Hvorfor er det akkurat her?
Hint: Dette ekkogrammet er fra midt på dagen. - Hvor finner du fiskene?
- Ta en titt på fordelingen av dyreplanktonet og av fiskene i ekkogram nummer 2. Overlapper fordelingen? Hvorfor/hvorfor ikke?
- Disse dataene er fra dagtid. Hva tror du skjer om natten? Lag en hypotese ved å tegne fordelingen av dyreplankton om dagen og deretter om natten. Begrunn hypotesen din. Har du et forslag til hvordan man kan teste hypotesen?
Antall elever: Inntil 30
Varighet: Lærer velger hvor lang tid elevene får
Målgruppe: VG1-VG3
Tema: Marint
Fagområde: Naturfag, matematikk, fysikk, kjemi og bilogi
Kompetansemål
- Planlegge og gjennomføre undersøkinger, samle, behandle og tolke data, og presentere resultater og funn.